Recensie ‘De groene hand 1; De vijf opdrachten’

Een nieuwe spannende serie voor kinderen vanaf 8 jaar. Hiernaar ben ik natuurlijk altijd benieuwd! Was het wat ik ervan verwachtte? Lees snel wat ik vond van de start van ‘De groene hand’…

Auteur & illustrator: Susan van ’t Hullenaar IMG_1411

Uitgeverij: Aerial media company

ISBN: 978 94 026 0180 0

Leeftijd: 8+

Thema: geheimen, vriendschap

Inhoud

Als Flora in haar la op school een brief vindt van De Groene Hand belandt ze in een spannend avontuur. Flora kan lid worden van deze mysterieuze club, maar dat gaat niet zomaar. Eerst moet ze vijf speciale opdrachten uitvoeren.

De opdrachten zijn moeilijk en griezelig. Gaat het Flora wel lukken om ze te volbrengen? En wie zitten er achter De Groene Hand? Overal lijken spionnen te schuilen. Heeft de geheimzinnige Daniël er iets mee te maken? Of de stoere Hilde? En hoe moet het met Flora’s beste vriendin Anniek, die niet door De Groene Hand is uitgenodigd? Kan de vriendschap dat wel aan?

Mijn mening

Bij het ontvangen van het persbericht over deze nieuwe jeugdboeken serie was mijn interesse meteen gewekt. Het klonk allemaal lekker spannend en ook de cover van het boek belooft een spannend en mysterieus verhaal. Ik herinner me nog hoe ik me als kind in dit soort verhalen kon verliezen dus dit boek wilde ik heel graag lezen.

En het stelde zeker niet teleur! Ondanks dat het is geschreven voor een jonge doelgroep is het écht boeiend, zelfs voor een volwassene. De auteur heeft dit weten te bewerkstelligen door het verhaal te verdelen in hele korte hoofdstukken en ervoor te zorgen dat de gebeurtenissen elkaar in vlot tempo opvolgen. Hoofdpersoon Flora lijkt omgeven door mysterie en valt van de ene uitdaging in de andere. Het is niet moeilijk om met haar mee te leven en je in te denken wat je zelf gedaan zou hebben in haar situatie.

Ook de vriendschap tussen Flora en Anniek is er een die we allemaal wel kunnen terughalen uit onze jonge jaren en ook kinderen van nu zullen zich er vast en zeker in herkennen. Hoe je soms iets perse geheim wilt houden en hoe je dan in tweestrijd staat omdat je je zo schuldig voelt naar die lieve vriend of vriendin met wie je het geheim zo graag zou willen delen. Susan van ’t Hullenaar herinnert zich duidelijk hoe het was om kind te zijn en op te groeien in een dorp. Haar boek ademt die veilige, dorpse sfeer die je zeker zult herkennen wanneer je zelf in een dorp bent opgegroeid.

Met ‘De Groene Hand, de vijf opdrachten’ maakt de serie een vliegende start. Wie dit boek eenmaal gelezen heeft wil zeker weten zo snel mogelijk verder in deel 2. Nederland heeft er hele mooie serie bij voor zowel jongens als meisjes die heerlijk wegleest en boeit vanaf het eerste hoofdstuk. Kortom, een absolute aanrader!


Nieuwsgierig geworden naar dit mysterie? Je bestelt het boek hier.

Een gedachte over “Recensie ‘De groene hand 1; De vijf opdrachten’

Plaats een reactie