Recensie: Als de sterren zingen

Tonke Dragt; Net als een heleboel lees- en boekenliefhebbers ben ik een groot bewonderaar en fan van haar fantastische verhalen. De kans om als een van de eersten deze schitterende bundel in handen te hebben en er ook nog eens over te mogen schrijven kon ik dan ook niet voorbij laten gaan. Lees mee hoe ‘Als de sterren zingen‘ mij vanaf het eerste moment wist te betoveren…

Auteur & illustrator: Tonke Dragt IMG_3708

Uitgever: Leopold

ISBN: 9 789025873745

Leeftijd: alle leeftijden

Thema: fantasie, illustraties

Inhoud

Een prins die zijn dromen geheim wil houden. Een tweeling voor wie geen raadsel te moeilijk is. Het geheim van de sterren die zingen…Tonke Dragt neemt haar lezers mee in haar archief van bekende én niet eerder gepubliceerde verhalen. Voor het eerst brengt ze die op een persoonlijke manier bij elkaar, met een indeling die in inkijkje biedt in het wezen van haar schrijverschap: van sprookjes en sagen tot raadselverhalen, van spannende avonturen tot betoverende nachtverhalen.

Mijn mening

Al tijden keek ik uit naar dit bijzondere boek dat gewoon niet in mijn collectie mocht ontbreken. Ontzettend warme herinneringen bewaar ik aan het verhaal van ‘de Zevensprong’, waar ik als kind elke vrijdag naar mocht kijken op televisie alvorens we gezellig samen frietjes aten. Het boek heb ik enkele jaren terug met heel veel plezier herlezen en blijft absoluut een van mijn favoriete verhalen allertijden. En ook de verhalen over de dappere ridder Tiuri in het rijk van koning Unauwen weten me elke keer weer in vervoering te brengen.

Deze prachtige verzameling met de betoverende titel ‘Als de sterren zingen‘ moest dus hoe dan ook aan mijn almaar groeiende collectie boeken worden toegevoegd. Je kunt je indenken hoe blij ik was toen de uitgever een recensie exemplaar beschikbaar stelde! De hele kerstvakantie heb ik er, na eerst een aantal dagen simpelweg genoten te hebben van de aanblik van dit juweeltje, van kunnen genieten. Het werd een schitterende reis langs magische werelden, ridders, kastelen, jonkvrouwen en tovenaars …

Beeldende schrijfstijl

En deze reis begint al direct wanneer je het boek openslaat: aan de binnenzijde van het omslag wordt de lezer getrakteerd op het prachtige verhaal over ‘Sir Gawain en de groene ridder’. Ook zonder de schitterende illustraties in de kenmerkende stijl en kleuren van Tonke Dragt is het verhaal al prachtig om te lezen, al was het alleen maar door het wat ouderwetse en beeldende taalgebruik van de auteur. Dat de schrijfster enkele pagina’s verderop vertelt dat dit werk niet van haar is, maar dat het hier een verhalend gedicht uit de riddertijd betreft maakt het alleen maar nog specialer en sfeervoller.

Bijzondere anekdotes

Zo staat het hele boek vol met prachtige anekdotes, herinneringen en weetjes uit het leven en de carrière van deze gevierde schrijfster. Wie Tonke Dragt net als ik bewondert zal absoluut genieten van dit inkijkje in haar leven en haar inspiratiebronnen. Ze maken dit verzamelwerk compleet en maken ‘Als de sterren zingen‘ tot een prachtige samenvatting van een bewonderenswaardige carrière.

Om in te lijsten

De verhalen in het boek zijn overzichtelijk onderverdeeld in verschillende categorieën, die elk worden voorafgegaan door een schitterend geïllustreerde en sfeervolle pagina. Stuk voor stuk juweeltjes die je zo aan de muur zou willen hangen! De illustraties bij de verhalen geven precies dat beetje extra sfeer en maken dat je het boek keer op keer wilt oppakken en doorbladeren.

Als de sterren zingen‘ is een betoverend mooie verzameling bijzondere verhalen die geen enkele boekenliefhebber mag missen! Een prachtige parel die je boekenhart sneller doet kloppen, goed voor vele uren lees- en kijkgenot.


 

 

Plaats een reactie