Recensie ‘Het kasteel met de duizend kamers deel 1’

Illustraties: Jeroen Okkerse

Uitgeverij: Droomvallei

ISBN: 9 789 491 886 348

Leeftijd: 4+, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar

Thema: avontuur

Inhoud

Op een dag ontvangen de muizenvrienden Bob en Lot een geheimzinnige brief. De brief is afkomstig van ‘de ridder met de gouden krul’. Hij vraagt Bob en Lot om zo snel mogelijk naar zijn kasteel te komen omdat hij hun hulp nodig heeft. Ze denken er even over na, maar na het eten van een flink stuk kaas gaan ze op weg. Over drie heuvels, langs de paarse boom, door het water naar het kasteel. Onderweg ontmoeten ze ridders, prinsessen, heksen, draken en nog veel meer personages waarmee Bob en Lot spannende avonturen beleven!

Mijn mening

Tijdens het boekenfeestje van uitgeverij Droomvallei werd mijn aandacht meteen getrokken naar dit kleurrijke boek met de mysterieuze titel ‘Het kasteel met de duizend kamers’. Op aanraden van auteur Esther van der Ham, die ervan overtuigd was dat het een prachtig voorleesboek voor onze oudste zou zijn heb ik het boek gekocht. En daar heb ik geen moment spijt van gehad! We zijn er nog dezelfde dag in begonnen en vanaf dat moment moest er iedere avond uit het boek worden voorgelezen.

Wat de auteur heel knap heeft gedaan is het boek zo schrijven dat het aantrekkelijk is voor een hele brede doelgroep. Mijn kleuter van vier smulde ervan, maar omdat het boek een AVI-boek is (niveau E4) is het ook erg geschikt voor beginnende lezers. Wat zeker helpt voor kinderen die hun leesvaardigheid nog volop aan het ontwikkelen zijn is de overzichtelijk opmaak van het boek: een duidelijk lettertype, kort zinnen, ieder hoofdstuk op een nieuwe pagina en aan het eind van elk hoofdstuk een vraag of een zin die dient als bruggetje naar het volgende deel van het verhaal. Deze laatste zinnen zijn allemaal gedrukt in blauw. Kinderen weten hierdoor dus precies dat het hoofdstuk afgelopen is en dat ze nu weer in een nieuwe deel van het verhaal terecht gaan komen. Ieder hoofdstuk speelt zich af in een nieuwe ruimte en introduceert een nieuw karakter in het verhaal. Dit lijkt misschien druk, maar het houdt het verhaal boeiend en levendig, voor jonge kinderen heel interessant! Muizen Bob en Lot en de cavia die ze al snel in het kasteel tegenkomen vormen tegelijkertijd een fijne rode draad door het verhaal waardoor het goed te volgen blijft.

‘Het kasteel met de duizend kamers’ is een ontzettend fantasievol boek en sluit prima aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Ridders en kastelen, welk kind fantaseert er niet over? De sprookjesachtige personages worden duidelijk beschreven en hebben elk hun eigen karakteristieke kenmerken en persoonlijkheid. Je ziet ze zo voor je! En voor wie wat meer moeite heeft om zich een beeld te vormen is het boek voorzien van prachtige kleurrijke illustraties waarop de personages en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt duidelijk worden weergegeven.

Alle ingrediënten voor heel veel fijne (voor)leesuurtjes zijn duidelijk aanwezig. Esther van der Ham weet wat kinderen boeit en heeft hier een prachtige sprookjeswereld geschapen waar je absoluut een keer naartoe moet gaan!

Veel (voor)leesplezier!

Kun je niet wachten om met lezen te beginnen? Bestel het boek dan snel hier.

Een gedachte over “Recensie ‘Het kasteel met de duizend kamers deel 1’