Natuur in de klas (en thuis): Braakballen pluizen

Twee jaar geleden  alweer kreeg ik de uitdaging om een half jaar lang twee dagen per week les te geven aan een pittige groep 7/8. En dat het pittig was kan gezegd worden! Het was moeilijk om een band met de groep op te bouwen en ook het motiveren en enthousiasmeren van een aantal leerlingen viel niet mee. Tot we bij natuur & techniek het thema ‘botten’ behandelden en ik het idee kreeg om hieraan vast een klein projectje te koppelen rondom het uitpluizen van braakballen.

dsc04632

Dit bleek een schot in de roos! Zodra de kinderen wisten wat we gingen doen en alle materialen zagen liggen konden de meesten niet wachten om aan de slag te gaan. Sommigen vonden het eerst nog wat vreemd en soms zelfs vies, maar daar waren ze binnen de kortste keren allemaal overheen. Ik heb zelden een groep zo lang achter elkaar zo enthousiast en gemotiveerd zien werken! Wat hebben we genoten; de kinderen van deze rijke en uitdagende les en ik van hun enorme enthousiasme en verwondering. “Juf, kom eens kijken! Wij hebben een schedel!” “Kijk dan, een kaak!”

Ze vielen van de ene verbazing in de andere en waren enorm gefascineerd door wat er allemaal uit die kleine braakballen tevoorschijn kwam.

Waar de een genoot van het uitpluizen van een braakbal vond de ander het prettiger om de botjes te sorteren of om aan de hand van de zoekkaart en de computer de gevonden botten te determineren. Wat een stuk kaak of een complete schedel vinden is gaaf, maar te weten van welk dier het geweest is maakt het nóg boeiender.

Na afloop van het pluizen en speuren werden de botten, voorzien van afkomst verzameld op zwart karton en vervolgens uitgestald in sigarenkistjes. Zo ontstond ons eigen bottenmuseum, een mooie gelegenheid om ouders uit te nodigen in de klas en ze mee te laten genieten van alle ontdekkingen.

Ik herhaalde dezelfde les vorig schooljaar in groep 5 en hier waren de reacties al even uitbundig. Kinderen smullen ervan om zelf ontdekkingen te kunnen doen en actief bezig te zijn. Wat mij betreft is een les braakballen pluizen een perfect voorbeeld van hoe natuuronderwijs bedoeld is: de natuur de klas in halen en kinderen zelf laten handelen en ontdekken. Meer betrokken kunnen ze haast niet zijn en ieder pikt datgene eruit wat hem of haar aanspreekt. Een activiteit die alle kinderen nog heel lang bijblijft!


Benodigdheden:

Braakballen – vergrootglazen- pincetten – borsteltjes/oude tandenborstels – oude kranten (als onderleggers) –  eventueel rubberen handschoentjes (de braakballen kunnen gewoon met de blote hand behandeld worden)

Voor tentoonstelling:

lijm – zwart karton- witte potloden –  sigarenkistjes of andere houten bakjes

Ik bestelde het grootste deel van de materialen en natuurlijk de braakballen bij de Zoogdiervereniging. Voor maar €9,95 heb je een compleet ‘CSI pakket’ en voor losse braakballen wordt slechts een vergoeding van de verzendkosten gevraagd. Aanrader!

~Winnen~

Wil je zelf ook aan de slag met deze super toffe activiteit? Namens de Zoogdiervereniging mag ik een CSI pakketje verloten. Wil je kans maken laat dan hieronder een reactie achter of reageer onder het bericht op mijn Facebookpagina (het vastgezette bericht bovenaan de pagina).

De winnaar wordt zaterdag 26 augustus bekend gemaakt. Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s